De laatste jaren heeft werken vanuit de klantbehoefte een steeds grotere rol gekregen binnen het bedrijfsleven. Co-creatie, waarbij bedrijven in toenemende mate gaan samenwerken met de eindgebruiker, is de nieuwe norm. Dankzij co-creatie kun je de klanten beter bedienen en dus zo je meerwaarde vergroten. De klant betrekken bij het proces zorgt voor grotere loyaliteit, betere klantbeleving en meer tevredenheid.
Anders gezegd: bij co-creatie ontwerp en produceer je een product of dienst samen met je doelgroep. Het idee hierachter is dat door samen te werken met gebruikers, of te luisteren naar hen, klanten loyaler en betrokkener worden. Co-creatie biedt bedrijven kansen om klanten te binden én het succes te vergroten. Bovendien kan een bedrijf de markt beter inschatten en is het faalrisico kleiner.
Het idee van co-creatie klinkt simpel, maar is in de praktijk een stuk lastiger. Co-creatie gaat verder dan enkel eenmaal met de klant te overleggen en daar ooit iets mee doen. Het is een doorlopend proces. De kern van co-creatie is de informatie en feedback die je krijgt van klanten juist in te zetten. Na het vaststellen van problemen of kansen, ga je samen met de klant nadenken over geschikte oplossingen. Hieronder worden de stappen simplistisch weergegeven:
Nu denk je misschien: zit mijn klant wel te wachten op extra werk? Wil de klant niet gewoon dat wij als bedrijf het hele proces van A tot Z op ons nemen? Natuurlijk is het bij co-creatie niet de bedoeling dat de klant het hele proces op zich neemt, maar het is onderzocht dat loyaliteit en tevredenheid groter zijn wanneer de klant enige invloed heeft gehad.
Door de klant de mogelijkheid te bieden een eigen draai te geven aan een product en er zelf moeite voor te doen, zal de waardering voor je product of dienst groter zijn. Dit heet het zogenaamde IKEA-effect. De binding met een bedrijf wordt dus, dankzij co-creatie, een stuk groter dan wanneer er een onpersoonlijk product in de schappen ligt.
Het is bewezen dat co-creatie van grote waarde kan zijn voor de klanttevredenheid. Echter is het wel van belang om co-creatie op de juiste manier toe te passen. Begin klein en ontwikkel een eigen strategie om met je doelgroep in contact te komen. Maar waar moet je op letten? En hoe kun je beginnen? Wij geven een aantal tips:
In de praktijk zijn al veel voorbeelden te vinden van co-creatie. Bijvoorbeeld bij Adidas, waar je als klant zelf een schoen kunt ontwerpen aan de hand van bestaande modellen. Daarnaast kun je ontwerpen van andere klanten ook bekijken of kiezen.
Maar co-creatie gaat verder dan enkel een product personaliseren. Chipsmerk Lay’s bedacht al in 2011 de ‘Maak je Smaak’ campagne, waarbij klanten zelf smaken in konden sturen én konden stemmen op deze smaken. De winnende inzending kreeg niet alleen € 25.000 euro, maar ook 1% van de omzet in het eerste jaar dat de ‘eigen’ chips op de markt gebracht werd.
Bij Tarkett is één van onze pijlers design. We willen altijd producten op de markt brengen die vooroplopen wat betreft trends en design, maar die ook aansluiten bij de behoeften van de klant en gebruikers. Daarom is het luisteren naar de klant een belangrijk onderdeel van onze visie. Om ervoor te zorgen dat onze visie aansluit op de ontwikkelingen in de markt, organiseren we de Circle of Architects. Tijdens inspirerende sessies gaan we in gesprek met architecten en designers om nieuwe inzichten te vergaren, trends te ontdekken en samen te werken aan innovatieve, duurzame en baanbrekende designs.
Ook hebben wij 3 designcentra in de nabije omgeving (Clervaux, Waalwijk en Parijs), waar klanten op afspraak welkom zijn om co-creatie ideeën meteen in pratijk te brengen. In ons DESSO Carpet Design Center™ in Waalwijk kan de klant bijvoorbeeld samen met ons ervaren designteam kleuren en structuren combineren om een eigen, unieke vloerbedekking te creëren. Het is een designlaboratorium en flexibele productiefaciliteit in één. Naast designcentra bieden we ook co-creatie tools aan, waaronder de Floorcraft Design Service, om unieke vloerontwerpen op maat te maken.
Meer informatie over onze 3 designcentra, de Floorcraft Design Service of andere co-creatie diensten?
Co-creatie beperkt zich niet enkel tot het verbeteren van producten of diensten om zo beter aan te sluiten bij de behoeftes. Bij Tarkett geloven wij namelijk ook dat het van belang is om samenwerkingen aan te gaan voor een duurzamere toekomst. Door samen met andere organisaties in je eigen en andere productieketens te werken kun je zorgen voor maximale recyclemogelijkheden, toekomstbestendige productielijnen en nieuwe winstmogelijkheden. Meer hierover in het blogartikel: "Het roer om! Samen naar een circulaire economie".
Meer over onze duurzame aanpak, samen met klanten, leveranciers en partners ontdekken? Bekijk de video:
Belangrijk bij co-creatie is dat niet alleen de klant, maar ook de producent verantwoordelijkheid neemt. Benjamin Van Rompaey, Marketing Manager Tarkett Belux, omschrijft dit als volgt: “Co-creatie is niet vrijblijvend en wil niet zeggen alles overlaten aan een adviesgroep, maar moet starten vanuit een eigen visie, die in lijn ligt met de eisen en wensen van de doelgroep.”
Samenvattend komt het er bij co-creatie op neer dat samenwerking leidt tot een beter begrip van de markt, loyale klanten en tevreden eindgebruikers en producenten. Samen verbeteren en samen zoeken naar oplossingen. Tenslotte kan er samen veel meer bereikt worden dan alleen. Of zoals Helen Keller zou zeggen: