In een klimaatrapport van de Verenigde Naties (VN) dat werd gepubliceerd in 2018, wordt aangegeven dat de temperatuur 1,5 graden Celsius zal stijgen tussen 2030 en 2052 als er niets wordt gedaan aan de CO2-uitstoot. Volgens de onderzoekers moeten landen er alles aan doen om het bij die 1,5 graden te houden, omdat de gevolgen desastreus zijn. Maar hoe kan de CO2-uitstoot worden aangepakt? Lees het in dit artikel.
Volgens de VN moet de CO2-uitstoot in 2030 45% lager zijn dan het was in 2010. Eén ding is duidelijk, en dat is dat alle zeilen bijgezet moeten worden om de gevolgen van klimaatverandering binnen de perken te houden. Het verlies aan natuur, smeltende ijskappen en stijgende zeespiegel zal bij een stijging van 2 graden zo veel meer impact hebben op onze gezondheid, veiligheid en economische welvaart.
Een duurzaamheidsquote die mij sterk is bijgebleven, is dat het grootste gevaar van onze planeet de perceptie is dat iemand anders het verschil gaat maken om klimaatverandering tegen te gaan. Om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen, moeten echter zowel consumenten, als bedrijven en overheden maatregelen nemen.
Graag delen wij hieronder een aantal tips voor bedrijven. Inkoop- en ontwerpbeslissingen van bedrijven hebben namelijk een grote impact op klimaatverandering. Deze tips gelden echter niet alleen voor bedrijven, maar voor iedereen, ook voor consumenten. Voor veel mensen voelt het verduurzamen van de eigen leefstijl als een druppel op een hete plaat, maar de wereld is van iedereen en dus maken we samen het verschil.
Ontdek waar voor je bedrijf de grootste CO2-uitstoot zit en begin klein. Kleine beetjes tellen op! CO2 zit namelijk in verschillende activiteiten van je bedrijf: in het productieproces, in het verwamen van gebouwen (verbruik van elektriciteit, water en gas), maar ook in het vervoer van personen en goederen.
Benieuwd waar binnen je bedrijf de grootste impact zit? Het Klimaatplein heeft een gratis CO2-calculator ontwikkeld om eenvoudig te ontdekken waar en hoeveel je aan uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt.
We zijn te afhankelijk geworden van de hulpbronnen die onze planeet ons biedt, maar helaas zet de klimaatverandering ons natuurlijke kapitaal onder druk. Het natuurlijke kapitaal van de planeet beschermen, houdt in dat we verantwoord omgaan met de producten en diensten die de aarde ons biedt. Lees hier een paar voorbeelden van hoe wij met respect voor moeder natuur duurzame vloeren, gemaakt van bijvoorbeeld kalkafval, ontwikkelen.
Op de site ‘mijngroenestroom.be laat zien of de stroom die je nu inkoopt ook wel écht groen is. Ook is het goed om het externe watergebruik te beperken, bijvoorbeeld via gesloten circuits.
Door onder andere de uitstoot van broeikasgassen te beperken, kun je klimaatverandering tegengaan. De mogelijk resterende uitstoot kun je dan met behulp van compensatieprojecten neutraliseren. Zo neem je volledige verantwoordelijkheid voor de eigen uitstoot en mag je je bedrijf klimaatneutraal noemen.
Bij de aanschaf van nieuwe apparatuur kun je TCO (het totaalbedrag aan kosten voor het bezit van een product of het gebruik van een dienst gedurende de levencyclus/gebruikscyclus) voorop stellen, in plaats van de inkoopkosten. Een product dat in eerste instantie wat duurder is, kan in het gebruik zuiniger zijn en CO2 en kosten besparen.
Naast zuinige producten is het ook goed om circulaire producten aan te schaffen of zelfs te produceren. De wereldeconomie is gebouwd op het lineaire model van ‘kopen, gebruiken en weggooien’. De beperkte beschikbaarheid van natuurlijke bronnen, bedreigt echter dit model. Een alternatief voor het lineaire model is circulaire economie, een regenererend systeem.
Een pionier op het gebied van circulaire economie is The Ellen MacArthur Foundation. Vele onderzoeken, rapporten en guidelines over circulaire economie komen hier vandaan. Diverse rapporten en case studies zijn gratis te downloaden op de website van de Ellen MacArthur Foundation.
Zoals reeds vermeld, is de wereld van iedereen en maken we samen het verschil. Om ’s werelds grootste uitdagingen op het gebied van duurzaamheid het hoofd te kunnen bieden, zijn samenwerking en partnerschappen over sectoren en toeleveringsketens heen noodzakelijk. Daarom is het van belang om niet enkel naar de eigen organisatie te kijken, maar ook naar stakeholders.
We moeten samen de kansen aangrijpen die de circulaire economie ons biedt om zo een stap dichter te komen bij het behalen van de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling. Vraag bijvoorbeeld aan leveranciers om besparingsmogelijkheden. Daag hen uit om met duurzame alternatieven te komen, en bespreek regelmatig nieuwe mogelijkheden of kansen voor optimalisatie, bijvoorbeeld tijdens servicebeurten.
Stimuleer gedragsverandering bij medewerkers op een positieve manier, voor meer draagvlak in de organisatie. Wie medewerkers wil laten vergroenen, kan ze beter verleiden dan dwingen.
Wij wisselen als bedrijf graag met je van gedachten. Wij staan altijd open voor kennisdeling of nieuwe duurzame initiatieven, dus neem gerust contact met ons op