Duurzaamheid is een integraal onderdeel van onze bedrijfsvisie bij Tarkett. We denken constant na over hoe we onze producten op een duurzame manier ontwerpen, produceren en leveren. Daarom werken wij bij Tarkett graag samen met agentschappen die hun focus, net zoals wij, op duurzaam en creatief ontwerpen leggen. Dit leidde onder meer tot een samenwerking met Champels Creative Hospitality, waaruit een aantal mooie, duurzame projecten zijn ontstaan. Champels wil de hotelindustrie laten evolueren naar meer ecologische en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ontdek in dit interview met John Gabriel Martin de 'Champels methodologie' en hun waarden.
“Champels is een 100% Belgisch 'creative hospitality'-agentschap dat unieke en onafhankelijke hotelconcepten aanbiedt. Zes jaar geleden richtten mijn moeder (Huguette Fraipont) en ik (John Gabriel Martin) het bedrijf samen op. We bieden een kant-en-klare projectservice. Voor ons is het belangrijkste om het welkom te (her)benadrukken tijdens de hele duur van de ervaring en niet alleen bij aankomst in het hotel. Bovendien is het begrip 'gastvrijheid' niet alleen voorbehouden aan de hotellerie en dit brengt ons ook bij 'niet-hotel'-projecten, zoals pretparken, casino's of kantoren.
Uiteindelijk draait het allemaal om gastvrijheid. Zorg ervoor dat de bezoekerservaring van begin tot eind perfect is en dat de plaatsen mensen inspireren om unieke momenten te beleven."
“Naast het ontwerp en de realisatie, werken we in samenwerking met mijn tweede bedrijf "Cervo Hospitality" aan alle strategische, technologische aspecten en commerciële innovatie. We gaan zelfs zover dat we het programma en het bedrijfsmodel definiëren en zelfs enkele van onze projecten het management ondersteunen bij opening. We helpen bij het beantwoorden van vragen als: Hoe werkt het? Welke ervaringen zoekt de doelgroep? Wat genereert inkomen? Hoe positioneert het hotel zichzelf en hoe wordt het gelabeld en verkocht?
Vervolgens vertalen we deze strategische aanpak en de wensen van de klant naar een specifiek interieurontwerp. Na het definiëren van de aanpak en het ontwerp zorgen we ervoor dat het gebouw tot in de details gebruiksklaar wordt opgeleverd en volgen we de bouw op de voet. We zijn aanwezig op bouwplaatsen en monitoren de prijzen van bouwbedrijven. Met andere woorden zorgen we ervoor dat het ontwerp succesvol is, maar we zorgen er ook voor dat alles op tijd wordt uitgevoerd en het oorspronkelijke budget niet wordt overschreden of zelfs lager ligt. "
Zelfs als een project niet volledig milieuverantwoord kan zijn, moet het op z'n minst een positief effect hebben op de omgeving en de gemeenschap.
“Wij willen de hotelmarkt wakker schudden en laten evolueren naar meer lokale, ecologische en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Momenteel is het nog niet mogelijk om 100% milieuverantwoord te zijn, maar we doen er alles aan om deze evolutie te versnellen. Zelfs als een project niet volledig milieuverantwoord kan zijn, moet het op z'n minst een positief effect hebben op de omgeving en de gemeenschap. Banen creëren voor mensen uit de buurt of de lokale economie stimuleren bijvoorbeeld. Daaraan besteedt de sector niet altijd genoeg aandacht.
Zo worden veel Belgische projecten ontwikkeld en geproduceerd door buitenlandse architectenbureaus en genereren de projecten bijna geen activiteit voor Belgische leveranciers. Belgische leveranciers zijn in staat uitzonderlijke kwaliteit te bieden tegen redelijke prijzen, maar worden soms niet eens geraadpleegd. We proberen dit te veranderen door zo vroeg mogelijk bij het project betrokken te raken en efficiënt te werken, wat de verspilde ontwikkelingstijd helpt beperken en ons vaak in staat stelt budget vrij te maken om meer met lokale producten te werken. De prijzen zijn "nauwelijks" duurder dan de concurrentie uit het Oosten, maar vaak van veel hogere kwaliteit met echte service na verkoop.”
“Een van onze beloftes is dat we producten met een dubbel zo lange levensduur als hun gangbare tegenhangers willen gebruiken en dat voor een eerlijke prijs. In onze ontwerpen willen we zo min mogelijk afhankelijk zijn van trends en modeverschijnselen. De producten die we gebruiken zijn tijdloos en gaan daarom langer mee. De prijs van het product verschilt dan ook. Als u 35% meer betaalt voor de investering, maar het product gaat twee keer zo lang mee, dat wil zeggen 8 tot 16 jaar voordat het moet worden gerenoveerd, zijn de exploitant en de promotor vaak eens om hier voor te kiezen.
Natuurlijk kan een hotelproject niet bestaan zonder inkomsten, maar verantwoordelijk zijn betekent ook begrijpen dat winst maken niet ten koste van alles mag gaan.
“Er is wel wat veranderd. De horeca en hotels waren jarenlang een voorbeeld voor andere sectoren. De eerste liften werden bijvoorbeeld in hotels geïnstalleerd, net als de eerste elektriciteitsleidingen. Hotels hadden hier namelijk behoefte aan en ze beschikten over voldoende middelen. Maar na die revolutionaire vernieuwingen bleef de sector op zijn lauweren rusten en is er niet veel ingrijpends meer veranderd. Op exclusieve namen zoals Six Senses, Aman Resorts en andere ecologische pioniers na, merken we slechts hier en daar een kleinschalig duurzaam initiatief op, zoals het afschaffen van plastic flessen en het ophangen van kaartjes om gasten hun handdoeken te laten hergebruiken. Wij pakken het grootser aan. Wij tillen eco-efficiëntie naar een nieuw niveau, vanaf de allereerste stappen van de projectplanning.
We pakken het stap voor stap aan: eerst zoeken we leveranciers in de buurt en als we die niet kunnen vinden, kijken we iets verder. Lukt het dan nog niet, dan vinden we het nodige product zeker in een buurland (FR, DE, NL…). Intussen proberen we milieuverantwoordelijkheid meer onder de aandacht te brengen en meer bedrijven voor ons programma te interesseren.”
We naderen een keerpunt: gerecycleerd materiaal wordt betaalbaarder en de kwaliteit ervan is soms zelfs beter dan die van nieuwe grondstoffen.
“Hoewel we al verandering zien, zal het nog lang duren voor de sector volledig duurzaam is. De grootste uitdaging zijn investeringsfondsen: die denken vaak meer met de portemonnee dan met verantwoordelijkheidszin. Natuurlijk kan een hotelproject niet bestaan zonder inkomsten, maar verantwoordelijk zijn betekent ook begrijpen dat winst maken niet ten koste van alles mag gaan. Natuurlijk blijft het belangrijk om winst te maken, maar er moet een goed evenwicht zijn (vooral na deze gezondheidscrisis). Sommige producten zijn veel te goedkoop geworden en het is niet gezond om de prijzen zo laag te houden. Als we het 'positieve' van deze crisis kunnen benadrukken, is het dat mensen nu gevoeliger zijn voor duurzame bedrijven en de behoefte voelen om hun lokale horecagelegenheden tot leven te brengen (en in leven te houden).
We naderen een keerpunt: gerecycleerd materiaal wordt betaalbaarder en de kwaliteit ervan is soms zelfs beter dan die van nieuwe grondstoffen. Bij Champels blijven we zoeken naar manieren om de hotelmarkt op een positieve manier te 'verstoren'. Leasen is bijvoorbeeld een goed idee. Nu kopen we vaak producten en hopen fabrikanten stiekem dat de producten niet te lang meegaan en we over een paar jaar weer wat nieuws kopen. Maar als de fabrikanten eigenaar blijven van de grondstoffen en jij leent het tijdelijk als klant, zullen de fabrikanten ook anders moeten gaan nadenken over het ontwerp.
“Er bestaan nog geen 100% milieuverantwoorde projecten, maar we zien wel dat bepaalde projecten de goede richting uitgaan. Flexibele bedrijven zullen hier de vruchten van plukken en de grotere, loggere bedrijven die niet zo snel kunnen veranderen, zullen de gevolgen voelen. Martin's Hotels is een goed voorbeeld van een hotelketen die de circulaire economie omarmt. Hun duurzame werkwijze heeft hen zelfs al verschillende certificaten en prijzen opgeleverd. Ze geven voorrang aan lokale, natuurlijke, gerecycleerde/recycleerbare en seizoensproducten, sporen leveranciers aan om hun Gedragscode na te leven en minimaliseren de hoeveelheid afval in hun hotels. Het afval dat ze als hotelbedrijf onvermijdelijk genereren, recycleren ze zo veel mogelijk. Château du Lac te Genval en het Martin’s Hotel te Brugge zijn hiervan goede voorbeelden.
Het meest recente voorbeeld is het interieurontwerp van Pairi Daiza Resort, waar we voornamelijk met lokale leveranciers en producten hebben gewerkt. Alle tafels zijn bijvoorbeeld gemaakt van 100% Belgisch eik, de bedden zijn ook Belgisch en het merendeel van de receptiemeubels is gemaakt van gerecycleerd hout door een sociaal reïntegratiebedrijf."
“We waren uiteraard op zoek naar een duurzame speler met lokale productie en Tarkett sloot hier perfect bij aan. We voelen ons erg aangetrokken tot de duurzaamheidsinitiatieven van Tarkett. In het bijzonder tot het "Cradle to Cradle" -programma. Essentieel voor ons, gezien de hoeveelheid tapijten die we elk jaar installeren, is dat de DESSO-tapijten gegarandeerde worden gerecycleerd tot nieuw tapijt aan het einde van zijn levensduur.
Er zijn een aantal projecten waar we voor DESSO tapijt van Tarkett hebben gekozen. In bijvoorbeeld het Paddling Bear Hotel (B&B in Pairi Daiza) werden twee verschillende British Colombiaanse thema’s, ‘het strand’ en ‘het bos’, samengebracht door customized DESSO Gravure-vasttapijt. Met dit tapijt is slim gebruik gemaakt van een speciaal ontworpen kleurenpatroon om de twee thema’s mooi te laten samensmelten. Een ander voorbeeld is Martin’s Château du Lac, een luxehotel aan de rand van het meer van Genval. In dit project hebben wij diverse Tarkett vloeren en DESSO tapijtcollecties gebruikt om het stijlvolle kasteel luxueus af te werken, waaronder Tweed tapijt, DESSO &Ex kamerbreed en LVT collectie Starfloor Click 55
Het is goed om te zien dat duurzaamheid steeds vaker onderdeel is van projecten binnen de Hospitality sector. We hopen dat steeds meer bedrijven hun verantwoordelijkheid dragen en de hotelindustrie kan evolueren naar een meer ecologische en maatschappelijk verantwoordelijke industrie.