Personalisatie is de toekomst. Of het nu over kleding, vloeren, decoratie of accessoires gaat. De markt voor gepersonaliseerde producten is duidelijk aan het groeien. Door de stijgende vraag en dankzij nieuwe technieken die beschikbaar zijn, liggen er veel kansen voor de producent, maar ook voor de leverancier.
De behoefte aan personalisatie sijpelt door in alle aspecten van ons leven. We verwachten dat elk merk en elk product inspeelt op onze, persoonlijke behoefte. Een onderzoek van McKinsey laat zien dat ‘customization’ dan ook mogelijk is in een enorm aantal verschillende soorten bedrijfstakken.
Een van de voorbeelden uit datzelfde onderzoek is Shoes of Prey, waar de klant een eigen schoen kan maken. Uit een aanbod van 12 basismodellen wordt de basisschoen gekozen, waarna de schoen verder gepersonaliseerd wordt met bijvoorbeeld kleur, stofkeuze en design. Doordat Shoes of Prey de klant de mogelijkheid geeft de schoen naar eigen smaak te ontwerpen, is hun online omzet met maar liefst 50% gestegen!
Personalisatie is dus de toekomst, zowel voor klant als fabrikant. Dit is bovendien ook van toepassing op vloeren. Een gepersonaliseerde vloer brengt een interieur tot leven. Met een persoonlijk design wordt er een eigen stempel op de inrichting van een ruimte gedrukt. Zeg maar dag tegen de ‘standaard’ vloer en zeg hallo tegen een customized floor!
De vraag naar gepersonaliseerde vloeren is niet iets wat uit de lucht komt vallen, maar helemaal in het begin kwamen er heel wat (meer) uitdagingen bij kijken voor de fabrikanten. De productietechnieken stonden nog niet op punt waardoor een vloer personaliseren voor kleine oppervlakten een erg dure bedoeling was. Daardoor haakten veel geïnteresseerden af. Gedurende de laatste jaren is de productietechniek echter sterk geëvolueerd en zijn er reeds meer mogelijkheden.
De groei van de vraag naar gepersonaliseerde vloeren gaat niet alleen hand in hand met technische ontwikkelingen, maar hangt ook nauw samen met verschillende segmenten en doelgroepen. Zo zijn de laatste jaren niet alleen architecten en designers geïnteresseerd in customized vloeren, maar zijn ook installateurs geprikkeld door het concept.
Digitale printers zorgen ervoor dat wij en andere partijen op de markt efficiënter, flexibeler en prijsvriendelijker producten op de markt kunnen brengen. Bovendien sluiten de producten ook nog eens beter aan op de wensen van de klant. Kortom, deze revolutionaire technologie zorgt ervoor dat tegenwoorig de meeste leveranciers gepersonaliseerde vloeren kunnen aanbieden.
De meeste mogelijkheden tot personaliseren liggen bij vloeren voor thuisgebruik. De zakelijke vraag groeit de laatste jaren echter ook. Sinds het onderzoek in 2005 zijn een groot aantal aanbieders begonnen met het aanbieden van gepersonaliseerde vloeren voor professioneel gebruik.
Een groot aantal aanbieders geeft klanten de mogelijkheid om bijvoorbeeld foto’s te uploaden om deze dan om te zetten tot een vloerdesign. Of je kunt kiezen uit een pre-set collectie, die je aan kunt passen naar je eigen smaak in een online configurator, zoals bij de iD Mixonomi collectie.
Er zijn ook aanbieders die de klant van begin tot eind begeleiden in het ontwerp van hun eigen, persoonlijke design. Bij Tarkett zetten we onze expertise in om te zorgen voor het gevraagde resultaat. Zo bieden we extra waarde aan de klant. De designers bieden realistische designs en de mogelijkheid om, op basis van input van de klant, te zorgen voor een design dat aansluit bij hun wensen.
Een voorbeeld hiervan is de Digital Printing Techonology. Bij deze techniek wordt als het ware een tattoo geprint op de vloer, met een geweldig resultaat als gevolg!
Dankzij de groeiende vraag en uitgebreide mogelijkheden heeft de personalisering van vloeren wat mij betreft absoluut de toekomst. Juist omdat mensen zich willen onderscheiden, zullen vraag en aanbod alleen maar groter worden.
Doordat fabrikanten ook steeds meer mogelijkheden hebben en beter worden in het personaliseren, zal naar mijn verwachting het vertrouwen van de klant ook groeien. Het belangrijkste blijft echter dat je als fabrikant blijft onderzoeken wat klanten, architecten, designers en installateurs willen. Om als producenten leidend te blijven, moet je ook extra waarde bieden aan de klant!
Ben je benieuwd wat we bij Tarkett voor je kunnen betekenen op het gebied van personaliseerbare vloeren? Bekijk dan onze customizable collecties of neem contact op met onze designers.